Tyúkdráma
DanteCasino – Füge Produkció
A DanteCasino még csak alig egyéves, és máris teljes gőzzel dübörög. A fiatal alkotókból álló társulás több olyan projekt szülője, amely minden bizonnyal lenyomatot fog hagyni a színházi érán. A céljuk nemes, ugyanakkor nehéz: megszólítani a fiatalokat és megmutatni nekik a színház különböző arculatait. Az ifjabb generációk átlagosan kőszínházi berkekben nevelkednek, kevés lehetőség áll rendelkezésükre, hogy megismerjék a teljes palettát.
A Tyúkdráma több szerző tollából született kvázi felnövéstörténet, komédia, pszicho- és filozófiadráma egyben. A darab középpontjában a gyökerekhez való visszatérés áll. Állandó jelleggel, egyfajta mottóként jön elő újra és újra a tyúk és a tojás kérdése, illetve hogy melyik madár tud vagy nem tud repülni. Ezek megválaszolása bizonytalan marad a főszereplő tyúk, Margitka számára is, akit Ács Petra játszik. Kísérletet tesz a kérdések tisztázására egy számára kincset érő ismeretterjesztő könyv segítségével, amiből számos újdonságot tud meg magáról és a saját fajáról is, de a válaszok mindvégig kétesek maradnak.
A lakótelepi csirke története bár abszurd, mégsem egyedülálló. Ha kiragadnak valakit a megszokott környezetéből, érezheti akármilyen jól magát, a honvágy, illetve az esetlegesen ismeretlen élettörténete/eredete ott fog lebegni előtte egészen addig, amíg át nem veszi az irányítást az élete és sorsa fölött.
Margitka számára a nyugalom és persze az unalom szigetét jelenti a lakótelepi kis lakás. Egész nap csak jógázik, olvas és meditál. Élete nem átlagos, ő mégis a csirkék megszokott, tanyasi, kakasokkal teli életét szeretné élni. Mindent elkövet annak érdekében, hogy „gazdája”, a néni levágja őt – galambok segítségét kéri, illetve egyéb, már-már állatmaffiai ügyekbe is belebonyolódik ezáltal, hiszen mindenkinek az ő friss tojása kell.
Az előadás legfőbb humorforrása, hogy állatok szájába ad filozófiai mélységeket érintő gondolatokat – ráadásul olyanokéba, akik köztudottan nem a legokosabb fajok, mint például a tyúk vagy a galamb. Sokszor nehéz beazonosítani az egyes állatfajokat, habár Martinkovics Máté, Szalay Bence és Hrisztov Toma mindent megtesznek annak érdekében, hogy a metamorfózis érthető legyen. Ők az előadás átváltozóművészei. Állatos hasonlattal élve: kaméleonjai. Egymás után vetik le, majd húzzák fel a különböző állatfajok „bőrét”, ami nem kis feladat. Az állatok utánzása, fő jellemzőinek kidomborítása és kifigurázása könnyen vezethet oda, hogy a színészek átesnek a paródia küszöbén, de szerencsére itt nem ez történik. Az átalakulások meggyőzőek, követhetőek, és egyáltalán nem parodisztikusabbak annál, mint amilyennek lenniük kell a darab stílusából adódóan.
Georgita Máté Dezső rendezése nagy mértékben apellál a digitális nemzedék jellemzőire, előzetes tudására és élményeire. A történettel a tanya és az állatok világát, az olvasás hasznát és valamilyen szinten a családhoz, gyökerekhez kapcsolódás fontosságát hangsúlyozza. A darabba ékelt dalbetétek a Disney-filmek világát idézik. A televízióban megjelenő képekre azonban külön figyelmet kell fordítani a megértés szempontjából, ugyanis magához a történethez nem sokat tesznek hozzá, inkább illusztrálnak, mint informálnak. Ebben az értelemben a tévében megjelenő képeknek és felvételeknek szimbolikus jelentést tulajdoníthatunk – a televízióban látottak nem fedik a teljes valóságot, sokszor csak részleteket ragadnak ki, sőt ferdítik is azokat.
A lakótelepi kis panellakás vitrinjében kutya, macska és csirke porcelánszobrocskák figyelnek. Egy szokványos otthon, nem szokványos család. Margitka gazdájának, az idős néninek a lenyomata, aki azzal, hogy magához vesz ilyen körülmények közé egy nem odavaló állatot, a saját otthontalanságát leplezi. A DanteCasino előadása egyedi és ötletes. A társulatban megvan minden, ami kell: kreativitás, ambíció, jó gondolatok és célkitűzések. Kis csiszolás után akár be is kerülhetnek majd abba a bizonyos vitrinbe, amely a magyar gyermek- és ifjúsági színházi szféra nappalijának közepén áll.
Czabala Zsófia
Tyúkdráma (DanteCasino – Füge Produkció)
Szereplők: Ács Petra, Hrisztov Toma, Martinkovics Máté, Szalay Bence
Írók: Gajda Anna, Terecskei Alíz, Tóth Klarissza, Tóth Kata, Papp Mátyás
Vizuál: Tóth Kata
Díszlet: Kaszás Nina
Báb: Radványi Fruzsi
Szerkesztette: Pass Andrea
Rendezte: Georgita Máté Dezső
Jurányi Ház, 2024. január 28.
Fotó: Gulyás Dóra