Robin Hood
(Bóbita Bábszínház)
Stuber Andrea, május
A Robin Hood viszonylag ritkán kerül elő nálunk a gyerekszínházakban. Ennek bizonyára jó oka, hogy ez a legendás mese alaposan beleágyazódik az angol történelembe, amiben a magyar nézők legfiatalabbjai aligha járatosak. Evvel a pécsi Bóbita Bábszínház alkotói nyilván tisztában vannak, ezért gáláns gyorstalpaló ismeretterjesztéssel kezdik az 5 év fölöttieknek szóló előadásukat. Pontosabban nem is avval, hanem a zenés alaphang megütésével.
Maga a színpadkép a lehető legegyszerűbb paravános bábszínházat ígéri: a függöny keretezte doboz, a színpadnyílás feletti Robin Hood-felirat, annak közepében a címszereplő portréja egyes vélemények szerint emlékeztet az előadást rendező Schneider Jankóra. A díszlet mögül két elegáns figura lép elő hangszerrel a kézben, s énekelve vág bele az előkészítésbe. (Zene: Babarci Bulcsú.) Balog Zita Mária és Czéh Dániel fekete viseletükben és törökös piros sapkájukban afféle korokon átívelő krónikások, akik a paraván oldalán látható, kártyalapnak látszó rajzos táblácskák segítségével, mint képmutogatók avatnak be bennünket „a tolvajok fejedelmének” középkori környezetébe: az időbe, a helybe és a szereplők kilétébe. Valamint számos hangszert mozgósítanak a továbbiakban, zenés előadásukhoz.
Hamarosan felbukkannak a paraván fölött Boráros Szilárd jellegzetes, hagyományos és mégis kortársi arcélű bábfigurái: a vastagnyakú, divatosra nyírt szakállú, kapucnis Robin Hood, az összenőtt szemöldökű János herceg, a kék fejű serif, a sziámi hármas ikrekként összetartozó katonák, illetve bujdosók a sherwoodi erdőben és a többiek. Robin Hoodnak lesz még egy jelentős antréja: amikor is az őt játszó Keresztény Tamás komplett Robin-jelmezben a paraván elé lép, és a maga gitárkíséretével elénekli, hogy mi a gond János herceg uralmával, és miért várja mindenki egyre elkeseredettebben a hatalomváltást.
Keresztény Tamás Robin Hoodja az egyetlen „arcos” figura, mert bár a többiek szintén meg-megjelennek teljes életnagyságban is, ők jókora méretű bábfejet hordanak a fejükön. Zömmel azonban mégiscsak a kesztyűsbábok játsszák el a történetet, sőt nemcsak a történetet, de a zenés részekből jószerével musicalszámokat vagy revübetéteket képesek varázsolni, szólókkal, már-már bonyolult koreográfiájúnak mondható táncszámokkal, tapsos tombolással. Ritkán látni ilyet, hogy színészek zenés-táncosban ennyire musicalműfaj-azonosan tudják használni a kesztyűsbábokat.
A Robin Hood-i kalandok száma és változatossága ugyan nem szembeötlő az előadásban, de ezt teljes mértékben elfedi az a lendület, humor, ötlet- és poéngazdaság, amivel az alkotók elárasztják a mesét – a társíró Nagy Viktória Évát és a rendező Schneider Jankót egyébként általában jellemző módon. Nem lehet ellenállni. Voltaképp annak sem, amikor Czéh Dániel kitéved a nézőtérre, s a mulató gyerekek közt bóklászik a sorban. Van természetesen íjverseny Nottinghamshire megyében, és azt Balog Zita Mária úgy konferálja végig, mintha egy televíziós vetélkedő sztárműsorvezetőjét látnánk-hallanánk. Alighanem ő, a színésznő játssza a részeges papként ismert Tuck figuráját is; tonzúrás, korpulens bábja többnyire vízszintes helyzetben mutatkozik a paravánon, mivel – elképzelhető okokból – meglehetősen aluszékony. De markáns figura Robin Hood termetesnek ható szerelme is, akit elraboltak, s a bábszínpad legtetején jajveszékel és vágyódik szíve választottja után.
A paraván fölött – ahogy az ebben a műfajban lenni szokott – festett vásznak teremtik meg az aktuális helyszíneket vagy a hátterüket. De az is előfordul, hogy egy majdhogynem valóságos kád kerül a színre, hogy abban a bábfejű nagyúr fürdőzhessen, miközben béna katonái jelentést tesznek neki kudarcukról.
Paravános bábszínházban simán előfordul az, hogy amikor a végén a színészek kijönnek meghajolni, a gyerekközönség értetlenül nézi: vajon kik ezek. A pécsi Robin Hoodnál, ahol fejbábos életnagyságú alakból és bábból is számtalan figurát láttunk, voltaképp az a meghökkentő, hogy csupán hárman állnak elénk a tapsnál. Érthetetlen, hogy tudott mindössze három színész ilyen friss, mozgalmas, eleven ramazurit teremteni.
Stuber Andrea
(Színházi Kritikusok Céhe)
Robin Hood (pécsi Bóbita Bábszínház)
Játsszák: Czéh Dániel, Keresztény Tamás m.v., Balog Zita Mária
Közreműködik: Eklics Dániel
Írta: Nagy Viktória Éva, Schneider Jankó
Tervezte: Boráros Szilárd
Szcenikus: Nagy Kovács Géza
Zene: Babarci Bulcsú
Rendezte: Schneider Jankó
MOM Kulturális Központ, 2019. április 26., kb. 300 néző