gyermek- és ifjúsági színházi folyóirat

Temetői járat

 

Esznek-e a halottak epertortát? (Kolibri Színház)

Stuber Andrea, február

 

Az Alszanak-e a halak? című egyszemélyes gyerekdarab főszereplője egy tízéves kislány, Jette, akinek meghalt az öccse. A temetőben látjuk, a kisfiú sírja mellett, ahol mindent elmesél a testvérének. A német Jens Raschke művét Szilágyi Bálint fordításában és vizsgarendezésében, Prohászka Fanni előadásában ismerhettük meg négy évvel ezelőtt. Amikor a monológ megszületett, elnyerte a 2012-es mühlheimi gyerekdarab-fesztivál fődíját.

Grisnik Petra, Fehér Dániel

Úgy jön ez ide, hogy az Alszanak-e a halak? talán megihlette Rosemarie Eichingert, a Bécsben élő írónőt, aki 2013-ban jelentette meg az Esznek-e a halottak epertortát? című regényét. Ez szintén temetőben játszódik, minthogy a 14 éves félárva főhősnőnek sírásó az édesapja, és a temetőben található szolgálati lakásban laknak. Értelemszerűen otthon van tehát a bakfis a sírkertben, s ott ismerkedik meg közelebbről Peterrel, az iskolatársával, aki a balesetben meghalt ikertestvére sírjánál időzik sokat. A regényt, amelyet Nádori Lídia fordított magyarra, tavaly adta ki a Kolibri Kiadó, most pedig a Kolibri Színház mutatta be, az előadást rendező Szívós Károly színpadra alkalmazásában.

Az eleje kicsit mesterkélt expozíció: a szereplők – mintha valami film számára nyilatkoznának – reflektorfénytől hunyorogva elmondják, amit tudnunk kell róluk. (Ennek a motívumnak nincs folytatása a továbbiakban.) Újabb fajta színházi eszköz gyanánt a színészek Félix néven szólítva megbíznak néhány gyereknézőt, hogy a nekik átadott borítékot az események egy pontján bontsák majd fel és ismertessék a tartalmát. Ahhoz képest, hogy ez milyen hangsúlyos felkérésnek tetszik, nélkülözhető rátétnek bizonyul végül.

Mészáros Tamás, Megyes Melinda

A darab témája a halál, a gyász – szeretteink elvesztésének váratlan vagy várható esete és ennek feldolgozása. Evvel a problematikával sajnos már egészen fiatalon, kisebb vagy nagyobb gyerekként is találkozhat az ember. Hogy a szerző (sőt mindkét említett mű szerzője) miért látja szükségesnek tárgyunkhoz konkrétan a temetőt rendelni helyszínül, ezt ugyan fel nem foghatom – végtére is bárhol máshol is mélyen érinthet bennünket az ügy –, de talán a színházi tervezők kreativitását serkentik vele.

A Kolibri Színház picinyke játszóhelyén, a Kolibri Fészekben egy-két lépcsőzetes fadoboz és néhány textilborítású, várfokszerűen lépcsőzetes tetejű paraván szolgálja a játékot. Zugokat, sírokat, lakásbelsőt lehet teremteni belőlük, a paravánok lyukain pedig elő-előbújhatnak a gyerekek bábalakjai (Orosz Klaudia munkái.) Ők az Emmát játszó Grisnik Petra és a Petert adó Fehér Dániel miniatűr másolatai, és funkciójuk szerint hol a szereplők belső monológját mondják, hol pedig néma szemtanúként figyelik az eseményeket. Vagyis nem mindig funkcionálisak, néha csak úgy kuksolnak. Emma-bábként, Peter anyjaként, valamint gondos berendezőként vesz részt az előadásban Török Ági, ahogyan a Peter-bábot és Peter apját megformáló Szívós Károly is.

Grisnik Petra

A játék tiszta, egyszerű, reflektálatlan. Grisnik Petra Emmája megtanítja Fehér Dániel Peterjét együtt élni a halottal – vagyis hogy a fiú ne zárja ki elhunyt szerettét az életéből. A lánynak magának pedig egy másik, nem kevésbé jelentős feladata van, ami nem is egy, hanem rögtön kettő: beszélgetni végre az édesapjával (Mészáros Tamás) a 14 évvel ezelőtt elhunyt mamáról. Továbbá elfogadni, hogy a magányos középkorú férfinak párkapcsolata lesz, történetesen a gyámügyi előadóval, akit Megyes Melinda bizonyos művészies bohókássággal ábrázol kedvesen vihorlát nőnek. (A Gyámügy ugyanis bejelentést kapott a temetőben nevelkedő lányról, így lép be a hivatal számunkra talán meglepően emberi, csöppet sem frusztrált és lestrapált képviselője a történetbe.)

Grisnik Petra vendégként játssza Emmát. Alkatilag hozza a laklit, hosszú karja-lába azonnal felidézi a nézőben a tinédzsert. Emmájában nincs kamaszos lustaság vagy unatkozás, ellenkezőleg: kedéllyel és egészséges kíváncsisággal bír, valamint dolgozik benne némi játékos, mórikáló hajlam. A megteremtett figura kiegyensúlyozottságán látszik, hogy Emma harmonikus szülő-gyerek kapcsolatban él az apjával. Mészáros Tamás Apa-alakítása különösen tetszik nekem: visszafogott, nem érzelmes, mégis árad belőle a gyereke iránti bizalom és szeretet. Anya nélkül felnőni rettenetes lehet, de ha ilyesmi történhet egy gyerekkel, akkor legalább jusson neki olyan Apa, mint amilyet Mészáros Tamás játszik.

Stuber Andrea

(Színházi Kritikusok Céhe)

Rosemarie Eichinger: Esznek-e a halottak epertortát? (Kolibri Színház)

Színpadra alkalmazta és rendezte: Szívós Károly

Szereplők: Grisnik Petra m.v., Mészáros Tamás, Fehér Dániel, Megyes Melinda, Török Ági, Szívós Károly.

Dramaturg: Horváth Péter
Díszlet, szcenika: Farkas István
Jelmez-báb: Orosz Klaudia

Kolibri Fészek, 2019. január 12., kb. 50 néző

Ön megosztotta már?

Vélemény, hozzászólás?