Hamlet
Janni Younge Productions – Abstract Fesztivál

A színpadon kék fényekkel megvilágított, leplekkel határolt tér látható. Szoborszerű arcot formázó bábok úsznak be a színre, a helsingőri vár őrei. Testüket szürke köpeny alkotja, lebegnek, mintha ők maguk is szellemek lennének, nemcsak az idősebb Hamlet, akit figyelnek. Janni Younge Hamlet-előadása a történet időtlenségét és a bábszínházi absztrakció lehetőségeit helyezi középpontba. Az előadást az Abstract I. Budapesti Nemzetközi Kortárs Bábfesztiválon tekintettem meg.

Különleges térben járunk, ahol minden ősinek, mégis időtlennek hat. A díszletet és a báb testét alkotó anyagok rojtjaiban és az embernagyságúnál nagyobb, faragott fejek mélyen barázdált vonásaiban az idő koptató hatása jelenik meg, miközben a lebegő mozgás és a hullámzó köpenyek olyan benyomást keltenek, mintha örökké jelen lévő szellemek mesélnék újra és újra a történetüket. A helyszín: Dánia, Helsingőr vára – legalábbis a szöveg állítása szerint, amire azonnal rácáfol az esküvői ünnepség jelenet törzsi kurjongatásokkal kísért zenéje, majd a szellem megjelenésekor a visszhangzó, ősi rítusokat idéző, túlvilági hangok serege.

Janni Younge noha két órára rövidítette rendezésében a történetet, nem sokat változtatott a narratíván, csupán a bábszínház szabályaira adaptálta. Az embernagyságúnál nagyobb bábfejek testét mindig két-két bábjátékos köpenybe dugott karja formálja, amik igyekeznek szinkronban mozogni. A mozdulatok végig teátrálisak és elnagyoltak, a karok szimmetriája csak néhány jelenetben csúszik el vagy válik féloldalassá. Az előadás középpontjában Hamlet vívódásai, belső küzdelmei állnak, amit a két színész – Hamlet két énje közti – olykor vitába forduló párbeszéde érzékeltet.

Mongi Mtombeni és Siyamthanda Sinani Hamlet karakterének érzékenyebb és bosszúvágyóbb oldalát képviselik, ahogy egy-egy monológon belül konfliktusba kerülnek egymással. Egyikük kételkedik a szellem szavában, elfeledkezne az egészről, és elmerülne az Ophelia iránt érzett szerelemben, míg a másik bosszúért kiált, kardot ránt, és ellöki magától a lányt. A belső vívódások néhány jelenetben a mozgás szintjén is megnyilvánulnak: a két mozgató időnként elveszi a másiktól a bábot, vagy kilép a belső hang szerepéből, és maga kezd el játszani. Különösen igaz ez Siyamthanda Sinanira, aki végig Hamletként van jelen, míg a többi színész egyszerre több szereplőt is mozgat.

Bár a különféle szerepváltások, hogy melyik színész melyik szerepben jelenik meg, illetve a váltások közötti kapcsolatok egy idő után követhetetlenné válnak, mégis érdemes kiemelni Hamlet és Laertes párhuzamát. Younge nagy hangsúlyt fektet a két fiú hasonlóan tragikus sorsára, ami kettejük harcának jelenetében éri el csúcspontját, amikor a Laertest mozgató Mongi Mtombeni és a Hamletet mozgató Siyamthanda Sinani, tehát Hamlet két énje összecsap. A párhuzamot még tovább erősíti, hogy a gyerekeiket teljesen cserbenhagyó Gertrudot és Poloniust ugyanaz a két színész, Roshina Ratnam, illetve Samkelo Zihlangu formálja meg. Mellettük ki kell emelni Timothy Redpath-t mint zsarnoki Claudiust, akinek alakításából a nyugati világ elnyomó, kolonializáló múltja olvasható ki.

Az előadás következetesen fordítja át a shakespeare-i színház világát a bábszínház szabályaira. A darab csúcspontja egyértelműen az egérfogó jelenet, ahol a Hamlet világának bábjai nézik az antropomorf rongybabák alakítását, az öreg király meggyilkolását. Hasonlóképpen következetes a szereplők halálának ábrázolása is, mikor a színészek lefektetik bábjaikat a színpadra, majd magukra hagyják őket. Ily módon a vég a mozgató és a mozgatott kapcsolatának megszüntetésével válik értelmezhetővé. Emellett a produkció rengeteg motívummal és komplex utalásrendszerrel dolgozik, mint például az anyagok színe; ami Ophelia leplénél makulátlan hófehér, Gertrud esetében viszont már piszkosfehér. Ezek az apró utalások azonban gyakran nehezen észrevehetők az elképesztő szövegmennyiség mellett. Noha Younge két órára rövidítette a történetet, az angol színházi hagyománynak megfelelően mégis rengeteg szöveg hangzik el, ami – főleg a magyar felirat régies nyelvezetével – fárasztóvá teszi a befogadást. Younge rendezése technikájában kiválóan adaptálja a drámát, de a magjához, a szövegátformálásához nem mer nyúlni.

Bálint Zsófia

Shakespeare: Hamlet (Janni Younge Productions)
Szereplők: Mongi Mthombeni, Siyamthanda Sinani, Roshina Ratnam, Samkelo Zihlangu, Timothy Redpath, Tshiamo Moretlwe, Beviol Swartz
Báb- és díszlettervező: Janni Younge, Samkelo Zihlangu, Mandiseli Maseti, Julia Wojciechowska, Marissa Steenkamp
Dramaturg: Janni Younge, Roshina Ratnam
Zeneszerző: Daniel Eppel
Rendező: Janni Younge
Budapest Bábszínház Abstract – I. Nemzetközi Kortárs Bábfesztivál, 2023. május 14.

Fotók: Piti Marcell

SpirituszOnline logo


Örülne, ha megkapná a legfrissebb cikkeinket?

Akkor iratkozzon fel MOST a cikkajánlónkra és minden hétfőn reggel megkapja a kávéja mellé a legfrissebb cikkeinket!

Nincs levélszemét!

Cimkék:

Kérjük támogassa munkánkat! Kattintson gombra és adja meg a támogatás összegét. Amennyiben megteheti, válassza ki a havi rendszeres adomány küldés lehetőségét is. Köszönjük!

Ez is érdekelheti: ajánló, az elmúlt 3 hónap legjobb írásaiból