A legcsinosabb óriás
Jurányi Ház, Pagony Kiadó
A legcsinosabb óriás című mese esetében egy olyan szereplőről van szó, aki álmosan, kócosan, borostásan ébred fel reggel. Nyilvánvaló, hogy erre a figurára keresve sem találhatni Bánki Gergelynél ideálisabb színészt. Ahogyan ő kócos, nem kócos úgy senki. (Na, talán még Fekete Ernő.) Bánki Gergely könnyedén mutatkozik kis keszeg embernek, akinek kerekedő szeméből csodálkozás és jóindulat sugárzik. Hanghordozásában, beszédmódjában, színpadi lényében bármikor felfénylik a gyermekinek ható tisztaság és egyszerűség. Hogy az adott esetben ez a kis keszeg embernek látszó hős történetesen egy óriás, az csak méretarányosítás kérdése. Ebben pedig kiváló és készséges partner Fekete Anna tervező. Különben is: akárki megmondhatja, hogy az óriások annyifélék, ahányan vannak. Ugyan, miért ne lehetne köztük alacsonyabb és törékenyebb alkatú is?
Amikor a zöld fűszőnyeggel takarózó Bánki Gergely felébred a Jurányi Ház és a Pagony Kiadó Mese habbal sorozata legújabb előadásának elején, akkor egy girbe-gurbán felépített kis városka házai között látjuk őt. Kicsit zöld a haja, jól passzol a zöldes-barnás, rongyoskás ruhájához, a folyton lecsúszni készülő nadrágjához, amely ráadásul kettéhasadt a fenekén, látni engedve a piros-fehér pöttyös alsógatyát. A Bánki Gergely körül emelkedő pasztell színű házacskák, tornyok mind különbözőek, más-más formát és színeket mutatnak. Az egyik pont akkora, mint egy kakukkos órán a kakukk háza. Ki is ugrik belőle a madár. A másik házon gömbölyded sisaktető, ezt Bánki Gergely könnyedén leveszi, mert épp megfelel arra a célra, hogy ebből igya meg a reggeli kávéját. A harmadik ház derekán körbefutó, tölténytartóra emlékeztető lyukakból kapja elő a kiskanalat. A házak még számos titkot és segédeszközt rejtenek, sőt kisebb bűvészmutatvány jellegű trükkök is kitelnek belőlük.
Bánki Gergely – nem biztos, hogy ez a neve a darabban, de most már megmaradok annál, hogy így hívom – ezen az előadás-indító reggelen felismeri bumfordi, toprongyos mivoltát és elhatározza, hogy új külsőt ölt. Szerencsére a házak közül az egyik egy ruházati bolt, s fogadja is a legalább 10XL méretű vásárlót, még ha az illető csak úgy tud is befáradni az üzletbe, hogy alulról belebújik és a fejére húzza a házat. Mindazonáltal az oldalsó falból sikerül kivarázsolnia egy-egy zoknit, a homlokzatból ing és nyakkendő ereszkedik alá, hátulról pedig öves nadrág kerül elő. A padlás egy pár fekete férficipőt rejt. Amikor mindezt magára ölti Bánki Gergely, a gyerekközönség hangosan és határozottan megerősíti, hogy csinos. A színész jó érzékkel kommunikál, élénken, de nem túlforszírozottan figyel a gyereknézőkre. Ott, akkor és úgy reagál a közönségre, ahogy kell. Mindjárt az előadás elején, amikor az első percekben váratlanul felsír valaki. No, no – mondja gyengéd óriásként. De túllépni is tud a lármán, ha arra van szükség.
Minthogy a színész átöltözött, kész is lennénk evvel a csinosítási projekttel. Csak hát két ház közül előbukkan egy taknyos zsiráf, aki le is tüsszenti az őt mozgató és játszó színészt. Fázik a zsiráf nyaka, ezért elkéri Bánki Gergelytől a nyakkendőjét. Mit van mit tenni, főhősünk rövid vívódás után oda is adja. Szerencsére az egyszerű nyakkendő az odaadás közben annyira hosszúra nyúlik, hogy szépen körbe lehet tekerni vele az állat nyakát. A következő lépésben óriásunk cipője vész oda, amikor egy hajléktalanná lett egér bejelenti rá igényét. Az egérrel nem egyszerű megismerkedni, mert előbb el kell kapni. Ez egy pompás magánszám keretében történik meg: Bánki Gergely az egyik kezével forgatja, dobálja, pörgeti a zsinórra kötött egeret, a másik kezével pedig hiába kapkod utána, mert az egér mindig kitér az útjából. Végül csak egymásra találnak, s Bánki Gergely átengedi a cipőjét egértanyának. Kicsit fájó szívvel ugyan, de vigaszul még mindig elénekelheti Csizmás András zenéjére, hogy ő a legcsinosabb óriás. Mondani sem kell talán, hogy a zoknija is elkél – egy bájos kisróka hálózsákjává avanzsál, az ingéből pedig vitorla lesz, hogy egy különösen igényesnek mondható kecske vitorláshajón közlekedhessen.
A két alkotó hibátlan együttműködése eredményeként, a tervezői előkészítés nyomán a színész mindent képesnek bizonyul egyedül megoldani: előkeríteni, kezelni, eltüntetni bábokat és tárgyakat. A legbravúrosabb megoldás talán az, ahogy a város alapjául is szolgáló, félkörívbe épített lépcsőt felfordítva hogyan tűnik elő a rugós nyakú, rezgő fejű kecske, aki rögtön ott is találja magát a vitorláshajójában. Utóbb még megismerünk egy kutyát is, akit az óriás hosszúra nyúló övével lehet kimenteni a lápból (vagy honnan) és ebben már segítséget nyújtanak a leginkább vállalkozókedvű nézőgyerekek is. Akik közül ez egyik, egy kislány az egérlakhatási válság megoldása után kérés nélkül kivitte a saját két lánykacipőjét a mezítláb maradt Bánki Gergelynek. Ami azt igazolja, hogy ezen a délelőttön nemcsak az óriás volt jószívű.
Stuber Andrea
(Színházi Kritikusok Céhe)
A legcsinosabb óriás (Jurányi Ház, Pagony Kiadó)
Író: Julia Donaldson
Játssza: Bánki Gergely
Alkotók: Fekete Anna, Bánki Gergely
Zene: Csizmás András
Jurányi Ház, 2023. április 23.
Fotó: Gulyás Dóra