Rövidzárlat (Kolibri Színház)
Török Ákos, október
A Kolibri Színház előadása a 12-15 év közötti fiatalokat célozza meg az internet süti (cookie) névre hallgató hátulütőivel. A korosztályt a színpadi formákon keresztül talán még el is találja, de hogy pontosan mivel és miért, az nem teljesen világos.
Sokunk életét keserítik meg, vagy épp teszik könnyebbé a kéretlenül felugró oldalak, blogok és ajánlatok, a kereséseinket helyettünk befejező böngészők, és az internet információdömpingjét kérlelhetetlenül és kéretlenül ránk szabó egyéb háttéralkalmazások. Róluk szól Eck Attila Rövidzárlat című darabja, amelyet Vidovszky György állított színpadra a Kolibriben. A Süti Akadémia frissen végzett diákjaiból alakult Smart Kommandó éppen bevetésére készül. Megfigyelési területük a Faludi család, amely a nap nagy részét online tölti. Feladatuk az általános családi boldogságszint növelése két bázisponttal.

Szellemes ötlet a képzelet számára megfoghatatlan sütik láthatóvá tétele, még ha a testhez simuló, zöld dresszes játszók kissé bizarr látványt nyújtanak is. A bluebox (ami ebben az esetben green) technikával helyben készülő videófilmek felvételekor a zöld háttér előtt ugyanis a lényegük, tevékeny láthatatlanságuk jól láthatóvá válik. Ráadásul így az is jelentéses, hogy ténylegesen ők mozgatják a Faludi családot bábukként. Az pedig külön varázslat, ahogyan életre keltik Mátravölgyi Ákos első ránézésre bárgyúnak tűnő, ám játék közben kitűnően megelevenedő babáit.
Mert van itt minden: élő videó, bábok, megjelenő szöveges üzenetek, videóbejátszások, online és offline minden mennyiségben és formában, és a nagyobbik Faludi gyerek még a szoftverbe is bezuhan egy rövidzárlat következtében. A színészek is jól adják az adnivalót: Krausz Gábor a kommandó szigorú parancsnokát, Nizsai Dániel a kőbuta, de szerethető Blogot, Blahó Gergely az érzelemmentes, katonatempójú Flasht, Alexics Rita az érzelemdús Shopot, Fehér Dániel a forrófejű Torrentét, Bárdi Gergő pedig a sütik közé keveredő Faludi Eriket. A darabon és ezzel együtt az előadáson azonban mindez nem igazán segít.
A Rövidzárlat ugyanis a szellemes és invenciózus formai megoldások ellenére egy törzsökös tanmese, ráadásul nem is minden pontján következetes, és gyaníthatóan nem is ér célt az általa kiszemelt korosztálynál. Legfeljebb a szüleiknél, vagy még inkább a nagyszülőknél. Az előadás az aktív online jelenléttel járó kellemetlenségekre hívja fel a figyelmet, és helyette az offline állapotot ajánlja fel, amelyben a család gondtalanul társasozhat a szekrényben porosodó táblajátékokkal. A sütikkel terhelt helyzetre egy idilli megoldást mutat fel, ami nyilvánvalóan kivitelezhetetlen már a szülőknek is, nemhogy az okostelefonjaiktól elszakíthatatlan fiatalok számára, így nem is lehet komolyan venni. Még akkor sem, ha az előadás valódi üzenete inkább csak annyi, hogy offline is van élet.
Vélhetően pusztán ijesztgetéssel és a tiszta élet paradicsomi víziójával senkit nem lehet leszoktatni a drogról. A folyamatos net-aktivitásról még kevésbé. Aki nincs fenn a Facebookon, az nem is létezik – hangzott már sok évvel ezelőtt is a vonatkozó korosztályos bölcselet, márpedig létezni talán még annál is erősebb késztetés, mint jól érezni magunkat bármiféle szertől. A Rövidzárlat minderről nem vesz tudomást. Arról nem is beszélve, hogy a 13-14 éves fiataloknak, akik a neten már vastagon oltják egymást és zsarolnak az okostelefonjaikon lévő fotókkal, a legkevésbé a sütikkel van gondja.

A sütik ebben a darabban jóindulatú, ám bugyuta formák, akik a netes aktivitásokon kívül lényegében semmit sem tudnak az emberekről. Ami valóban így van, hiszen ezek egyszerű rugóra járó, lélektelen automatizmusok, csakhogy ebben a mesében gyakran figyelmesebbek és emberibbek a Faludi család tagjainál, ami önmagában egy izgalmas és messze vezető felvetés, de üti az alapfelállást, miszerint a sütik azért okoznak bajt, mert csupán információik vannak rólunk, ám fogalmuk sincs az emberekről. Hiába képesek a színészek arra, hogy akár egy jeleneten belül az egyik pillanatban buták, a következőben bölcsek legyenek, végül nem tudjuk őket hová tenni.
Az előadásban elhangzik a talán legsúlyosabb és legijesztőbb érv is, miszerint ami a netre felkerül, az örökre ott is marad. Ez azonban nem a sütik sara. Ami ebben a történetben a sütik második legnagyobb veszélye, hogy olyan emberek információit hozza össze a neten, akik nem szeretnének közös platformra kerülni – az talán nem is annyira rémisztő. Ami pedig végül kiveri a biztosítékot a tizenkét éves Faludi Eriknél: észlelve a vonzódását egy lány iránt, a nevében lájkokat és szívecskéket küldhetnek a lánynak – az egyszerűen nem igaz. Persze mondhatjuk, hogy még nem, és majd egyszer ez is megtörténhet. De nem éppen ez a riogatás definíciója?
Török Ákos
(Színházi Kritikusok Céhe)
Eck Attila: Rövidzárlat (Kolibri Színház)
Játsszák: Krausz Gábor, Blahó Gergely m.v., Nizsai Dániel, Alexics Rita, Fehér Dániel, Bárdi Gergő
Díszlet, jelmez, bábok: Inga Vares
Szcenikus: Farkas István
Báb-kivitelezés: Mátravölgyi Ákos
Digitális design: Zádor Tamás/Kiégő Izzók
Zene: Monori András
Mozgás: Gyevi Bíró Eszter
Rendező: Vidovszky György
Kolibri Színház, 2017. október 11., kb. 190 néző