Sündör és Niru (Pagony – Manna Produkció)
Tarján Tamás, június
Mint a színházi fény- és hangmesterek technikai pultja, olyasfajta – csak éppen elnyújtottabb –, kissé lejtős terepasztalnál játszódik az ötvenperces történetke. S valóban a fény és a hang játssza benne a főszerepet: két alighanem legfontosabb érzékszervünk tartományát nyitja meg, a szem és a fül felségterületét láttatja és hallatja a főleg kisóvodás korú nézőkkel a Pagony könyv- és játékbolt erre alkalmas termében bemutatott bábprodukció. A kiegészítő elemeivel (például a fáival) tetszetős díszletet Bobor Ágnes tervezte, a zenét Dobri Dániel jegyzi.
Természetesen a szem- és fülnyitogató jelleget, tanulságokat kerekded mese hordozza, amelyben – Bodor Panna feldolgozásában – a műfaj morfológiájának nevezetes tudósa, Vlagyimir Jakovlevics Propp sem találna kifogásolnivalót. Az egymásra olyannyira hajazó, mégis erőteljesen különböző, emberszerűen manós Sündör és Niru inkább frizbire, mint labdára hasonlító piros gomba-játékszerükkel egyszer túl lendületeset dobnak, s mit is lehetne mást tenni: kerítéssel körülvett játszóterükről kilépve neki kell indulniuk a nagyvilágnak. Mondhatni: a világmindenségnek. Egyikük zajokat gyűjtene, a másik fényeket. Niru háziasuló fényállatkák gazdája lehet, Sündör egy lepkehálóval egyenest a Napot szeretné elkapni magának.
Kifogásolnivaló nincsen, de – illik-e ide a jelző? – a história fakóbb és rekedtebb, mint amit a publikum a mozgolódások, belekérdezések jelei szerint szeretne. Szerencsére akad egy apró narrátor, aki ismeri az eredeti, a Csimota Kiadónál tavaly megjelent könyvet, s egyik-másik eseményt előre-utólag bemondja, szinte megfejti. Felnőtt szemmel nézve korrekt a játék. Főglein Fruzsina és Tóth Mátyás a figurák egyénítését nem erőltetve mozgatják a Badacsonyi Brigitta tervezte, laza testű fogantyús bábokat. Hannus Zoltán, bár több karakterszerepe akad, igen markáns arculatú lényekkel, inkább háttérember, tárgyak biztos kezű életre keltője, csöndesen suhanó fekete ruhás szellem a paraván mögötti kis kozmosz mélyén.
Varsányi Péter dirigálása másfajta (és kisebb hozadékú) munka, mint a Manna Produkció végzős bábrendező szakosoknak (Színház- és Filmművészeti Egyetem) feladatot adó Ugródeszka sorozatában a nyitány volt nemrég (Rosalie elmegy meghalni; Szilágyi Bálint vitte színre). Némely világító csudabogár, vagy a „holdkráter-jelenet” mulatságos cső-muzsikája fémjelezheti az előadást. Záradékul megjegyzendő: Borbáth Péter nyomtatott formában, a maga teljességében kalandregénynek is beillő könyvét Remsey Dávid illusztrálta, aki a kiterjedt és sok műfajú Remsey képzőművész család sarja. E sorok írója gyerekkori vidéki nyarainak, majd budapesti, Ráday utcai lakos voltának köszönhetően személyes ismeretségekből is tudhatta, hogy a gödöllői művésztelep hagyományaihoz kötődő Remseyek közül többen alkotó ihletettséggel érdeklődtek a bábművészet iránt. Közvetve bár, de a Sündör és Niru révén most alkalom kínálkozik legalább emlékező gondolatokban felidézni elsősorban Remsey Iván szenvedélyességét, ha a bábszínházra terelődött a szó; a bábokat, amelyek körülvették. Az általa olyannyira szeretett bábuniverzumba, íme, egy másik nemzedék révén Sündör and Co is megérkezett.
Tarján Tamás
(Színházi Kritikusok Céhe)
Sündör és Niru (Manna Produkció)
Borbáth Péter regénye nyomán írta: Bodor Panna
Játsszák: Főglein Fruzsina, Tóth Mátyás, Hannus Zoltán
Díszlet: Bobor Ágnes
Zene: Dobri Dániel
Bábok: Badacsonyi Brigitta
Rendező: Varsányi Péter
Osztályfőnök: Csató Kata, Csizmadia Tibor
2016. június 4. Pagony, nézők: 25 gyermek, 10 felnőtt