Hedonista köztársaság

nyito

Hottói bábparádé

Turbuly Lilla
2022. augusztus 20.

A kicsiny bábos szakmának az egyik szíve egy még annál is kisebb zalai faluban, a körülbelül 300 lakosú Hottón dobog. Itt él ugyanis Varga Péter és Pfeifer Zsófia (Ziránó Színház), valamint Boráros Milada és Boráros Szilárd (Magamura Alkotóműhely), meg persze a gyerekeik, akik szintén aktív résztvevői a két családi társulatnak.  És minden évben július közepén itt gyűlnek össze az ország minden tájáról a bábosok, hogy a hottóiakkal közösen bábparádézzanak és ünnepeljenek.

Idén már kétnaposra bővült a program. Első este a kecskeméti bábfesztiválon is nagy sikert aratott és díjat is nyert Czéh Dániel játszotta el A Kisgömböcöt (KL Színház és Magamura Alkotóműhely), másnap ugyanő Markó-Valentyik Annával a Sárkányölő Sebestyént (az előadásról írt kritikánk itt olvasható). Benépesült a Tintaló Társulat cirkuszi csodasátra, és lehetett mindenféle játékot játszani a Tekergőtérnek és a MárkusZínháznak köszönhetően. A délután további részének pedig a Lehőcz Zsuzsa Takács Dániel művészpáros, no meg az ő Flóra kislányuk lett a főszereplője.

Lehőcz Zsuzsa pályája a mesék szabályai szerint alakult: a kolozsvári egyetemi évek után hét évet töltött el a Mesebolt Bábszínházban, majd vándorútra indult, egészen Jáváig, ahol a jávai táncot és az árnyjátékot tanulmányozta. Hazatérve pedig a debreceni Csokonai Színházhoz szerződött. Párja, Takács Dániel pályáján a zene és a színház egyformán fontos, az ének-zene és a karvezetés szak mellett a szombathelyi színháznál, majd a Mesebolt Bábszínháznál dolgozott, és a közös színházi munkák után a jávai ösztöndíjat is közösen kapták meg Zsuzsával, ahogy Debrecenbe is együtt szerződtek.

Hottóra az Artúr cirkusza című előadásukat hozták el. Ez egy marionett bábbal kiegészülő (majdnem teljesen) nonverbális előadás. Az alaphelyzet szerint a két színészre jut egy tangóharmonika, így különböző fortélyokat kell kitalálniuk, hogy azt maguknak megszerezzék. Beszéd helyett (talán valami eszköz segítségével) magas, vékony hangon halandzsáznak, csak a cirkuszi ládából előkerülő Artúr tud „rendesen” beszélni, igaz, ő is csak tőmondatokban. Artúr mibenléte kissé zavarba ejtett, nem tudtam eldönteni, hogy egy hosszú fülű kutyát vagy egy nyuszit, netán a kettő keverékét tisztelhetjük benne. Ez a (talán szándékolt) eldöntetlenség persze egyáltalán nem hátrány. A lényeg, hogy hősünk (Lehőcz Zsuzsa technikás játékának köszönhetően) minden porcikája életre kelt, a lábfejétől a hosszú fülekig. Kötéltáncolt, és némi szelíd erőszak hatására még görkorcsolyázni is megtanult. Humoros, hangulatos, a gyerek és a felnőtt közönséget egyaránt magához vonzó előadást láttunk.

Miközben a szülők készültek, játszottak, a Keller-Dénes Emőke mint alkalmi bébiszitter által vigyázott Flóra még nem is sejtette, hogy a következő programnak már ő lesz a főszereplője. A szülők is csak annyit tudtak, hogy valami készül. Ez a valami pedig egy különleges bábos szertartás volt, amelynek keretében Flórát a hottói Hedon (értsd: hedonista köztársaság) teljes jogú polgárává avatták. A kis család bábosok sorfala között vonult be az addigra már Schneider Jankó angyalszárnyas közreműködésével „megtisztított” térbe, ahol is a négy, óriásbábos állatjelmezt viselő keresztszülő (Vargáék és Borárosék) látták el verses útravalóval és földi elemózsiával. Közben azt is megtudhattuk, milyen Hottón az élet: amit lehet, közösen csinálnak, miközben folyik a sör, bor és a pálinka. (Jó, ez utóbbi talán nem annyira egy kisgyereknek való útravaló.) A szertartást zene és tánc zárta. Ahogy egy igazi keresztelőn, itt is megvendégelték a közönséget pogácsával, lángossal és hottói marhasággal (vagyis hamburgerrel).

Történt mindez azon a héten, amelyen sok más társadalmi csoport mellett a független alkotókat, bábosokat is kivéreztették a KATA-rendelettel, és mindenki más is kénytelen-kelletlen elkezdett túlélő üzemmódra berendezkedni. Mindebből Hottón (legalábbis nézőként) semmit sem lehetett érezni. Az azonban biztos, hogy az a fajta művészi és emberi közösség, ami a bábosokat jellemzi, és amelynek ez a profán keresztelővel megkoronázott hottói hétvége is a bizonyítéka volt, most fontosabb, mint bármikor.

Turbuly Lilla
(Színházi Kritikusok Céhe)

Hottói bábparádé, 2022. július 16.