Mákos patkó és édes alma

jancsies4

 

Jancsi és Juliska édesálma (Magamura, Hepp Trupp)

Turbuly Lilla, július

 

Nekeresden túl, de Gombosszegen még kicsit innen van egy zalai falucska, Hottó. Arról is nevezetes, hogy a mindössze 360 lakosából két bábtársulat is kitelik. Ez a falu ad otthont ugyanis a Ziránó Színháznak (Varga Péter és Pfeifer Zsófia családi társulatának) és a Magamura Alkotóműhelynek (Boráros Szilárd és Boráros Milada szintén családi bábműhelyének). Most már hagyomány, hogy július közepén megszervezik a Hottói Bábparádét. Ilyenkor egyetlen napra Hottóra gyűlik a bábos társadalom, hiszen a fellépőkön kívül sokan mások is eljönnek erre a találkozóra. De ugyanilyen fontos, hogy a falunak megmutatják az új munkáikat, és lehetőséget teremtenek egy közösségi ünnepre.

Az idei Bábparádé egy hirtelen jött zivatarral és futólépésben sátor alá meneküléssel kezdődött, de amíg a nap ki nem sütött és a mindenkinek jutó lángos ki nem sült, lehetett az árnyjáték technikát próbálgatni Boráros Miladával a faluházban.

A zivatar elvonultával pedig már kezdődött is a Magamura Alkotóműhely és a Hepp Trupp közös előadása, a Jancsi és Juliska édesálma. A Grimm testvérek ismert meséjét Boráros Milada írta át egy mai család történetévé és ő az előadás rendezője is. Itt nem a szegénység miatt teszik ki az erdőbe a gyerekeket, hanem maguk kódorognak el egy családi perpatvar után, ami azért tör ki, mert mindenki a vacsorát követeli, de a háztartással egyedül bajlódó anyukának senki sem segít. Sőt, a gyerekek a frissen kitakarított lakást villámgyorsan romhalmazzá játsszák, miközben folyamatosan egymást adjusztálják. Majd – álmukban legalábbis – meglépnek a szülők munkára nevelési kísérlete elől, így kerülnek az erdőbe.

Az eredeti meséhez képest ez az átirat sokkal szelídebb és némileg didaktikus: a rivalizálás helyett a testvéri összekapaszkodást állítja példának, hiszen Jancsi és Juliska csak közös erővel menekülhetnek meg a boszorkány házából, a játék végére pedig lustaságukat is levetkőzik, és önként bekapcsolódnak a házimunkába. Cserébe viszont egy olyan történetet kapunk, amellyel a gyerekek valószínűleg jobban tudnak azonosulni, hiszen a mindennapokról szóló keretjátékban a saját életükre is ráismerhetnek. (És ezzel nem azt mondom, hogy az eredeti változat, a szegénység miatt vagy más okból utcára, erdőbe kitett vagy otthon éhező gyerekek története manapság csak a mesék világában lenne fellelhető, tudjuk, hogy sajnos nem így van.) Az eredeti meséből átvett rész itt a gyermekek álmában történik meg. A kerettörténet realitását és a mézeskalácsos-boszorkányos erdei kaland álom voltát a cím is hangsúlyozza.

Boráros Szilárd tervező a történet két síkjához igazodva kétféle bábot tervezett: a családtagok realista bábjaihoz képest a boszorkány mintha több rémisztő mesehős keveréke lenne. A feje amellett, hogy méretes vasorra fontos szerepet kap a történetben, mintha a Piroska és a farkasból idekerült, magát nagymamának álcázó farkasfej is lenne egyben. A vasorrhoz kötődik egyébként az előadás egyik legviccesebb nyelvi leleménye: a kamrában lelt mákos patkóról kiderül, hogy valójában patkós mágnes, így alkalmas arra, hogy a boszorkányt az orránál fogva rabul ejtse.

Kettősség jellemzi a díszletet is: a családi ház apró, realista részletei (egy fotel vagy éppen egy porszívó) mellett az erdő ábrázolása kevésbé konkrét, kevésbé szögletes, íveivel, gömbölyödéseivel több teret enged a képzeletnek. Részekből áll össze, mégis, a természet végig egységet alkot, a teremtett környezet, a család háza azonban kezdetben négy különálló helyiségből áll és csak az előadás végére válik egyetlen házzá, négy ember közös otthonává.

A marionett bábukkal zajló játék összetett feladat elé állítja a két bábszínészt, Nagy Viktória Évát és Schneider Jankót. Öt szereplőt játszanak el ketten, vagyis öt bábut mozgatnak, sokszor mondatonként hangot váltanak hozzájuk, miközben folyamatosan átrendezik a díszletet, zenélnek és énekelnek. Ettől az egész előadásnak van egy sajátos mozgáskoreográfiája. Ahogy a másik kezébe adják a bábot, idetesznek, odavisznek egy díszletelemet, madarat reptetnek, erdőt növesztenek, közben szinte tánclépésekben kerülgetik egymást. A legkarakteresebb szereplő persze a vasorrú bába, akinek Schneider Jankó ad igen csak egyedi hangot és lelket(lenséget).

Takács Dani zenéje sokat hozzátesz az előadás hangulatához, ahogy a dalszövegek humora is.

A Grimm meséhez képest a Jancsi és Juliska édesálma jóval könnyedebb és vidámabb történet, igényes, az előadás minden részletére odafigyelő kivitelben. Nem sós, de nem is mézeskalács-édes mese, inkább, mint a friss gyümölcs, mondjuk, egy édes alma. Jólesett utána a lángos, csak azt bántuk, hogy a Tintaló Társulás Horgászni tilos! című előadását nem volt időnk megvárni, pedig a világítótornyot már felállították hozzá a focipályán.

Turbuly Lilla

(Színházi Kritikusok Céhe)

Jancsi és Juliska édesálma (a Hepp Trupp és a Magamura Alkotóműhely előadása)

zenés marionett játék

Játsszák: Nagy Viktória Éva és Schneider Jankó

Tervezte: Boráros Szilárd

Zene: Takács Dani

Írta és rendezte: Boráros Milada

2017. július 15. Hottói Bábparádé, Hottó, Faluház, kb. 70 néző

Fotók: dr. Németh Szilveszter

Ez is érdekelheti: ajánló, az elmúlt 3 hónap legjobb írásaiból