Kicsi

Manna Produkció

Turbuly Lilla
2020. szeptember 5.

 

Horváth János Antal a Színház- és Filmművészeti Egyetem filmdramaturg szakán végzett 2018-ban. A dramaturgkodás mellett már több darabot is jegyző szerzőnek nem a Kicsi az első rendezése, novemberben mutatták be Staféta-díjas Rozsda avagy Minden vérünk benne szárad című munkáját a Szkénében.  Akkor még nem a saját darabját állította színpadra, most azonban egy személyben vállalkozott a megírásra és a rendezésre. Tudjuk, nem veszélytelen ez a kombináció, ebben az esetben azonban inkább az előnyeit tapasztalhatja meg, aki beül megnézni a Magvető Caféba. Horváth János Antal szerzőként és rendezőként is pontosan láttatja sodródó, nem bűnös és nem ártatlan szereplőit.

Hartai Petra és Gémes Antos

A Kicsi egy tanár–diák szerelem története. Az alkotók nem jelölték meg a célközönséget, de a felnőttek mellett a középiskolák felsőbb évfolyamai is ide tartozhatnak. Hiszen, ha visszagondolunk középiskolás és egyetemi éveinkre, szinte mindenki hallott ilyen kapcsolatokról. A plátói változaton pedig sokan túlestek.

Van tehát miről beszélni az előadás kapcsán a nagyjából 15 pluszos korosztállyal is. Miközben a darab és az előadás nem kizárólag a tanár–diák viszonyról szól, hanem minden olyanról, amiben valamilyen hierarchia, jelentős korkülönbség és/vagy egy szerelmi háromszög bonyolítja a kapcsolatot. Ezért is telitalálat a kedveskedésnek és lekezelésnek egyaránt hallható cím, ami ráadásul nem is a női főszereplőre, hanem a csak a telefon túlsó végén, láthatatlanul jelenlévő feleségre vonatkozik.

Az előadás arra törekszik, hogy a nézőnek ne legyen könnyű dolga, ne tehesse le a voksát egyik vagy másik szereplő mellett, és ez sikerül is: csapódunk ide-oda a két nézőpont, a két igazság között. Ez a történet ugyanis nem az az eset, amikor egy tanár szándékosan él vissza a hatalmával, vagy használja ki egy diáklány rajongását. Bálint (Gémes Antos) tanár egy egyetemen. És persze férj és apa, aki éppen egy építkezés útvesztőiben bolyong, így korlátozott energiája marad a tanítványaira, míg csak az egyik, Laura (Hartai Petra) egy dolgozat kapcsán nem szembesíti ezzel a fékezett habzású odafigyeléssel és a tanári felelősségével. A lány felé forduló figyelem aztán egy ponton átcsap szerelembe, majd jönnek az egyenlőtlen helyzetből és a szerelmi háromszögből fakadó konfliktusok, majd a viharos, lose-lose kimenetelű szakítás.

A dialógusok mellett a szövegnek van egy másik összetevője is: a jelenetek között Bálint előadásaiból hallunk részleteket, melyekben hol Schopenhauer  szerelem-felfogását, hol a Rómeó és Júliát elemzi. Az elméleti eszmefuttatások és a mindennapiságukban ismerős jelenetek folyamatosan ellenpontozzák egymást. Az előadás rájátszik a történet voltaképpeni banalitására és kiszámíthatóságára, éppen ezzel és néhány csavarral képes egyedivé és izgalmassá tenni.

Hartai Petrát legutóbb egy beteg gyerekkel és egy felnőni sosem tudó férjjel megáldott / megvert anya szerepében láttam, a Kutyaportékában. Nekem az évad egyik legjobb alakítása volt az övé. Most sem adja alább.  Megteremti ezt az apja benne való hitetlenségével és a saját korlátaival küzdő lányt. Tud elszánt és elesett lenni, fájdalmakat és ijesztő indulatokat sűríteni néhány pillantásba, és tud a nézőkhöz karnyújtásnyi közelségben éppen elég lenni. Gémes Antosnál az első negyedórában nehéz eldönteni, hogy a színész vagy a karakter nem találja a hangot a lánnyal, de aztán arra szavazok, hogy az utóbbi, mert az előadás további részében eloszlik ez a kétség. A rövid idill, majd a sodródás, kétségbeesés, düh megformálása részéről is erős és hiteles.

[button link=”http://salesautopilot.s3.amazonaws.com/newsletter/letter/nl108936/ns209815/subscribe.html” type=”icon” newwindow=”yes”] Ha érdekli ez a terület, a friss írások, tartalom, akkor kérjük, iratkozzon fel a hírlevelünkre itt! Köszönjük.[/button]

Jól használják a Magvető Café terét. Ha kávéházban játszódik a jelenet, a valódi pincérnő megy oda felvenni a rendelést. Sokszor az utcára lépnek ki a színészek, vagy onnan jönnek be. Elég két szék, hogy beüljünk velük az autóba. Egy minimáleszközökkel tulajdonképpen bárhol eljátszható előadás jött létre, amely a helyzetek pontos elemzésének és a két színész energiájának köszönhetően berántja a nézőt a maga világába.

Turbuly Lilla
(Színházi Kritikusok Céhe)

 Kicsi (Manna Produkció)

Írta: Horváth János Antal

Játsszák: Hartai Petra és Gémes Antos

Dramaturg: Lányi Zsófia
Produkciós vezető: Gáspár Anna

Rendezte: Horváth János Antal

Magvető Cafe, 2020. augusztus 16., kb. 60 néző

Fotók: Kállay-Tóth Anett

Cimkék:

Kérjük támogassa munkánkat! Kattintson gombra és adja meg a támogatás összegét. Amennyiben megteheti, válassza ki a havi rendszeres adomány küldés lehetőségét is. Köszönjük!

Ez is érdekelheti: ajánló, az elmúlt 3 hónap legjobb írásaiból