Nyu-nyu-nyu

nyito

Szuper verda

6szín

A Szuper verda című előadás célközönsége természetesen a gyerekek, de a célzottjai alighanem a gyerekes apukák. Lehet, hogy pont ők nem ülnek ott a 6szín nézőterén, de akik mégis, azok bizonyára elgondolkodnak, hogy ők személy szerint bemondhatnák-e a „touché”-t vagy nem.

A Szuper verda főhőse ugyanis egy roppant elfoglalt üzletember, Pénzes Áron (nomen est omen). A darab idejében úton van a szép, zöld old mobiljával. , közben folyton telefonál, és kevéssé fogékony a kisfia problémájára, aki nem találja otthon a távcsövet, amelyet szíve erősen kiskorú hölgyének szeretne odaadni. Történik aztán egy autóbaleset: a szuper verda összeütközik egy szekérrel. A karambol további résztvevői egy idős, népies bácsi, egy kecske és egy madárfióka, kirepülvén a fészekből. Ez a kényszerű megállás, valamint a szekerező Toda mester kedélyes bölcsessége segít talán felismerni főhősünknek a dolgok fontossági sorrendjét. Gondja lesz aztán arra a távcsőre is.

Magát a történetet (Szabó Attila meséjét) már ismerhettük a Hepp Trupp Autósmese című előadásból – itt írtunk róla –, onnan valók a bábok és a díszletelemek is. Ámde a mostani bemutató főszerepét játszó Klem Viktor kreatívan nyúlt az alapanyaghoz, versfolyammá írta, vicces rímekkel, up to date stílben, mai szlengben. Cool – alighanem ezt lehetne rá mondani. (A Basszus! szófordulatról én speciel azt gondolom, hogy a kelleténél talán kettővel többször hangzik el – ez a fejcsóválás a magamfajta túlkoros, radikálisan konzervatív nézőtől el is várható.) Zenés lett a darabka, Szitha Miklós komponálta a betétdalokat. Ezekben vagy ezek mellett kedves életvezetési tanácsok hangzanak el könnyeden gyerekeknek, felnőtteknek: keresd a jót, az igazit, a pillanatot, ilyesmi.

A Forgács Péter rendezte előadás a lehető legközelebb igyekszik kerülni a közönséghez. Voltaképp nem is használják a játszók a 6szín eredeti színpadát – csak a függönyét, némi bábozáshoz –, hanem a nézőtérre építettek többszintes pódiumot, amely három oldalról körül ülhető. Lesz is dolgunk, körül ülő nézőknek, mert amikor Toda mester a csillagkulcsot keresi, amit fent felejtett este a csillagoknál, ezért vissza kell mennie érte, akkor a sötétben a közönség készséggel játssza el mobiltelefonnal a csillagok fényét.

Klem Viktor sötétkék, mellényes öltönyben, piros ingben, nyakkendőben, szivarzsebében piros díszzsebkendővel illúziókeltő üzletembernek. Mellette Fehér Dániel a Toda mester bábéhoz hasonló öltözékben szorgosan játszik partnere keze alá. Elsőre csak kidugja a kezét benzinkutasként a függönyrésen, de aztán előjön Toda bábjával. Tulajdonképpen nem érthető, hogy miért bábozik, miért nem játssza élőben, teljes életnagyságban a figurát, de erre végül is magyarázatot adhatnak a méretarányok. Kis bábautó, bábszekér, bábkecske, bábmadár, bábműhely, báb-Toda. Az idős mester gondosan megjavítja a szuper verdát. (Öreg szaki nem vén szaki, tudása nem időszaki, halljuk a meggyőző versezetet.) Ellenőrzi a káromkodásblokkolót, az önzetlenségadagolót, a köszöntővers gomb működését, és korrigálja, hogy a hazugsággátló nincs csatlakoztatva. (Nyu-nyu-nyu – ezt lejegyzeteltem a kocsi szervizelése közben, de már nem tudom, mire vonatkozik. Lehet, hogy tipikus autószerelési munkazaj.)

A végkifejlet felé közeledve Pénzes Áron felmegy egy létrán a függönyköz magasába, és onnan néz rá az életére és az élete színterére. Látja a magasból Magyarországot, Budapestet, a házát, a háza előtt a kutyát, és persze a kisfiát. (Hát, a mama nem került szóba.) Ettől a tágas jelenettől, valamint attól, hogy Klem Viktor báb formájában viszi vissza hősét az elkészült szuper verdáért, felmerül a felnőttnézőben az az értelmezési lehetőség, hogy a főszereplő autóbalesete talán annyira súlyos, hogy halálos vízióként elevenedett meg előtte és előttünk ez a kaland a furcsa ezermesterrel, állatokkal, csillagokkal és megkerült távcsővel. De egészen biztos, hogy ezt az eshetőséget nem kell rátukmálni az előadást részint udvariasan, részint belefeledkezve követő gyereknézőkre. Bár az talán nem árthat, ha az autós apák olykor gondolnak rá.

Stuber Andrea
(Színházi Kritikusok Céhe)

Szuper verda
Játsszák: Klem Viktor, Fehér Dániel
Zeneszerző: Szitha Miklós
Történet: Szabó Attila
Írta: Klem Viktor
Rendező: Forgács Péter
6szín, 2024. március 24.

Fotó: Szkárossy Zsuzsa

SpirituszOnline logo


Örülne, ha megkapná a legfrissebb cikkeinket?

Akkor iratkozzon fel MOST a cikkajánlónkra és minden hétfőn reggel megkapja a kávéja mellé a legfrissebb cikkeinket!

Nincs levélszemét!

Ez is érdekelheti: ajánló, az elmúlt 3 hónap legjobb írásaiból