Problémás gyerekek, gyerekes problémák

nyito

Tigermilch – leuchtkraft

Dschungel Wien, Bécs

Papp Tímea
2022. augusztus 6.

A Tigermilch Stefanie de Velasco 2013-ban kiadott, nagy sikert aratott regényéből készült, amely hamar megtalálta az utat a németországi ifjúsági színházakba, 2017-ben pedig film is készült belőle. A leuchtkraft társulatának idei bemutatójával debütál a mű Ausztriában. Egy apró, de fontos dramaturgiai beavatkozás történt az adaptációban: Berlin helyett Bécsben játszódik a történet, a német helyett az osztrák bevándorlási hivatal és állampolgárság kap szerepet benne. Az érvényesség enélkül is megmaradna, de a lokalizáció következményeként sokkal erősebben érinti a közönséget a 13+-os nézőknek ajánlott  előadás.

A címet nem véletlenül hagytam németül: ez az a „koktél”, amit a főszereplők, a 14 éves Nini és Jameelah az iskolai vécében kevernek Müllermilchből, a Mariacron nevű brandyből és maracujaléből. A műanyag flakon és a lötty állaga, színe, szaga miatt senki nem jön rá, hogy az bizony tele van alkohollal. Meghúzzák, aztán felvesznek egy parókát, kiteszik, amit kell, és irány az utca, hogy gyakoroljanak, azaz felkészüljenek a szüzességük elvesztésére. Férfiakkal mennek el, isznak, buliznak, pénzt fogadnak el tőlük, de szigorúan ügyelnek arra, hogy szex ne legyen, az utolsó pillanatban mindig ügyesen lelépnek. A rájuk szakadt nyári szünetet a Duna-parton töltik, van egy kedvenc helyük, egy lepukkant telefonfülke. Valójában semmi mást nem akarnak, mint igazán szerelmesek lenni. Lógnak, lebegnek, sodródnak a semmiben, felnőttek a már említett férfiakon kívül nincsenek az életükben. Nőnek apa és törődés nélkül, vadon: Nini egész nap a kanapén ülő depressziós anyjával és már alkoholproblémás féltestvér húgával, Jameelah anyja pedig attól retteg, hogy a bevándorlási hivatal levele nyomán kitoloncolják őket az országból, vissza Irakba.

A kulturális különbségek nem kerülnek szóba közöttük, annak ellenére sem, hogy látják, amint egy osztálytársuk testvérét, Jasnát azért, mert bikiniben van a strandon, és kiderül, hogy egy szerb fiúval, Dragannal jár, nyilvánosan felpofozza a bátyja, Tarik. Az eset emberi oldaláról beszélnek, túl is lépnének rajta, ha nem lennének tanúi egy éjszaka a játszótéren annak, hogy Tarik elvágja Jasna torkát. Sokkot kapnak, elrohannak. Nini értesítené a rendőrséget, Jameelah, tartva a kitoloncolástól, megtartaná a titkot, annak ellenére is, hogy tudják, osztálytársukat, a tettet magára vállaló testvért, Amirt ártatlanul tartóztatták le. A barátság próbára tétetik. Sokkterápiaként kimennek az utcára, elmennek egy hotelbe két férfival, akik megerőszakolják őket, mivel lelépni ezúttal nem volt idejük, módjuk.

Angela Ahlheim

A nyár csöndesen telik tovább a Duna-parton, a lepukkant telefonfülkénél, kisebb-nagyobb dolgok történnek. Látogatják Amirt, hiába próbálják meggyőzni őt arról, adja fel a bátyját. Nini bepasizik, és megírja Dragannak, hol temették el Jasnát. Jameelah-ék pedig megkapják a határozatot: el kell hagyniuk Ausztriát. A repülőtéren látjuk őt utoljára, a tranzitban hirtelen megszűnik a videocset netkapcsolata.

Az adaptációban az eseményeket a két lány nézőpontjából látjuk. Gyorsak a váltások a narráció és a direkt dialógusok között, snittszerűen villannak fel a jelenetek, játszanak térrel, idővel – meg az egyetlen markáns díszletemmel – és a mobiltelefonnal. A csúszás nélkül (!) kivetített élő képernyők kivételes intimitást adnak az előadásnak.

A Tigermilch különös növéstörténet. Kiragadja az időből a kataklizma pillanatát, megmutatja az addig vezető utat, a változást, a felnövés folyamatát azonban nem látjuk. Empatikus a szerző és az előadás alkotócsapata a csöppet sem szimpatikus, bár megérthető szereplőkkel, akik felvállaltan ridegtartásban élnek, kimondatlanul viszont szeretetre és biztonságra vágynak. Akik veszélyes határhelyzethez értek, hiszen már áldozatok, de egyelőre nem sodródtak a perifériára, mert a morális iránytűjük még működik. A Dschungel Wien nézőterén ülő bécsi kamaszok nem véletlenül voltak zavarban.

Papp Tímea
(Színházi Kritikusok Céhe)

Stefanie de Velasco: Tigermilch

Szereplők: Angela Ahlheim, Ivana Nikolic

Koncepció: Angela Ahlheim, Julia Nina Kneussel
Látvány: Gudrun Lenk-Wane
Videó: Andreas Kurz

Rendező: Julia Nina Kneussel

leuchtkraft / Dschungel Wien, 130 néző

 

Fotók: Barbara Pálffy, Dschungel Wien
SpirituszOnline logo


Örülne, ha megkapná a legfrissebb cikkeinket?

Akkor iratkozzon fel MOST a cikkajánlónkra és minden hétfőn reggel megkapja a kávéja mellé a legfrissebb cikkeinket!

Nincs levélszemét!

Ez is érdekelheti: ajánló, az elmúlt 3 hónap legjobb írásaiból