anyegin.hu

k2 Színház

Turbuly Lilla
2021. október 23.

 

Éppen megérkezett az ősz Celldömölkre, amikor a hideg, esős időben, a Berzsenyi Dániel Gimnázium 16-os termében belekukkanthattunk a spleen.hu társkereső oldal működésébe. Unatkozó fiúk és lányok várták az egy napra vagy egy életre szóló nagy Őt. Elképzeltem, milyen lenne, ha Puskin is itt ülne közöttünk, majd azt is, hogy mit értenék én ebből az előadásból gimnazistaként, az 1980-as években, egy innen nem is olyan távoli gimnázium földszint 6-os termében. Semmit és mindent.

Gyöngy Zsuzsa, Király Dániel

Nem érteném a mondatok felét (mondjuk a negyedét most sem értem, például, amikor valami virtuális játékról beszélnek, csak az nyugtat meg, hogy fiatalabb kollégáim, sőt, a gimnazisták egy része sincs otthon ilyen szintig a VR világában). Biztosan viccesnek találnám a bravúros nyitójelenetet, amelyben a három színész, Gyöngy Zsuzsa, Bán Bálint és Király Dániel nyelvpróbáló gyorsasággal adnak kórusszerű gyorstalpalót az internetes szó- és kódhasználatból, még ha nem is tudnám, miről beszélnek. Ahogy a képet kinagyító kézmozdulatról, vagy a társkeresőn jobbra-balra húzásról sem tudnám, micsoda.

De pontosan érteném, ahogy a mai gimnazisták is, hogy mi zajlik a három szereplő között, hogy oszt sebeket a Király Dániel által játszott, egyáltalán nem gonosz, „csak” önző, poénokra, ugratásokra kiélezett fiú a másik kettőnek. Érteném Gyöngy Zsuzsa „Tatjanájának” (itt Annának hívják) kétségbeesését, ahogy élet-halál kérdésnek éli meg az első szerelmet, Bán Bálint leforrázottságát, amikor kiderül, hogy játszott vele sosem látott internetes „barátja”. Fábián Péter rendező átiratában tulajdonképpen csak a monológok maradtak meg az eredetiből, de az internetes térbe helyezve ott vannak a fő szituációk és viszonylatok.

A k2 tanteremszínházi adaptációinak egyik erőssége az intenzív színészi jelenlét, így van ez most is. Gyöngy Zsuzsa mimikája közelről sem sok, és annyira kifejező, hogy ha meg sem szólalna, akkor is mindent tudnánk ennek a lánynak az egész életen át hordott szerelméről. De milyen jó, hogy megszólal, olyan sallangtalanul, szépen mondja el Tatjana monológját. Bán Bálint becsapott kamaszból lesz – miután a nyolc év távolságot azzal hidalják át, hogy a tanterem másik végébe ülnek – darabja bemutatóján izgatottságát leplezni igyekvő, a korábbi sebeiből építkező bölcsész. Király Dániel „Anyeginje” kevésbé spleenes, mint ahogy a regényből ismerjük, élettel telibb, mai fiatal. Most megszenvedi korábbi rossz döntését és érzéketlenségét, de arra tippelnék, hogy minden tekintetben túl fogja élni ezt a szerelmet.

Erős tehát a színházi rész. A színészek figyelemmel, kíváncsian és empatikusan fordulnak a fiatalokhoz. Kezdésként a virtuális élet fogalmához kapcsolódó szavakat, kifejezéseket kérnek tőlük. Kiderül, hogy itt van némi elcsúszás, a gimnazisták inkább a VR játékokat értik ezen, a játszók általában a netes jelenlétet és kommunikációt. Tisztázzák a félreértést. A végén néhány kérdéssel térképezik fel, hogy látják a fiatalok a három szereplő viszonyrendszerét. Az azonban nem látszik, hogy mi ennek a beszélgetésnek a fókusza.

Az anyegin.hu celldömölki előadása

Persze, nem olyan könnyű ilyet találni az Anyeginhez. Hogy éljük túl a reménytelen szerelmet? Tartsunk ki egy rossz választás mellett becsületből, vagy borítsuk a házasságot? A beszélgetés inkább a kibékülhetünk-e az átvert baráttal, elutasított barátnővel témakörben mozog, és a többség arra szavaz, hogy beszélgessenek, lehetőleg élőben (ez azért jó jel), és hátha… Van egy hangadó, aki sok mindenhez hozzászól, oda nem egészen illő gondolattársításokat hoz be, ez kissé parttalanná teszi a beszélgetést. Ezt a helyzetet a színészek, akiknek nincs nagy gyakorlatuk a foglalkozásvezetésben, nehezen tudják megoldani. A szakmai beszélgetésen felmerült, hogy ez nem egyedi probléma a k2 tanteremszínházi előadásainál, és már maguk is gondoltak arra, hogy szakemberek segítségét kérik a foglalkozásvezetéshez. Jó hír, mert a színházi részeikben kimagaslóan színvonalas tantermi előadásaik így lehetnek egyben jó színházi nevelési előadások is.    

Turbuly Lilla
(Színházi Kritikusok Céhe)

anyegin.hu (k2 Színház)

Játsszák: Bán Bálint, Király Dániel, Gyöngy Zsuzsa

Dramaturg / rendező: Fábián Péter

SLOSZT Fesztivál, Berzsenyi Dániel Gimnázium, Celldömölk, 2021. október 6. kb. 30 néző

SpirituszOnline logo


Örülne, ha megkapná a legfrissebb cikkeinket?

Akkor iratkozzon fel MOST a cikkajánlónkra és minden hétfőn reggel megkapja a kávéja mellé a legfrissebb cikkeinket!

Nincs levélszemét!

Kérjük támogassa munkánkat! Kattintson a zöld gombra és adja meg a „0”Ft átírásával a támogatás összegét. Amennyiben megteheti, válassza ki a havi rendszeres adomány küldés lehetőségét is. Köszönjük!

Ez is érdekelheti: ajánló, az elmúlt 3 hónap legjobb írásaiból

Ne csak nézd!

A kőszínházak nyitása a fiatalok felé
Beszélgetés Neudold Júlia színházpedagógus műhelyvezetővel
Marik Noémi, 2025. január 11.

Elolvasom »