Az osztály vesztese
Budaörsi Latinovits Színház
Kinek a dicséretével kezdjem? Nemigen voltam még olyan helyzetben, hogy egy ifjúsági színházi előadás kapcsán az okozzon gondot, mit emeljek ki először, mit hangsúlyozzak, hogy minél hamarabb, minél több ember értesüljön a produkcióról, s azt érezze, igen, ezt látnia és hallania kell. Márpedig most ez a helyzet. Hírelem tehát: ez itt az elmúlt évek egyik legfontosabb és legjobb gyerekszínházi előadása.
A kiindulásul szolgáló könyv szerzőjét, Wéber Anikót már jól ismerik az országban. 2016 óta igen sok gyermek- és ifjúsági könyve jelent meg, s két évvel ezelőtt, 2020 nyarán elnyerte a HUBBY, a Magyar Gyerekkönyv Fórum díját is. Gyerekkora óta ír, verset is, prózát is, s 2013-ban végzett az ELTE magyar irodalom és filozófiatanári szakán. Tanított is valameddig, de egy év napközis tanári munka után inkább az újságírás vonzotta, azóta is sok lapnál publikál. Első regénye, a Pagony Kiadónál megjelent Az osztály vesztese című munka a kiskamaszok közötti iskolai agresszióról, a fáradt és tehetetlen, magukra figyelni sem tudó szülőkről, az idővel és a körülményekkel örökké harcban álló pedagógusokról, kicsit az egész magyar valóságról szól. Ragyogóan felépített cselekménye a bűnügyi történetek szabályait követi. Egy adott ötödikes osztály tíz tanulójának alakját ismerjük meg, s annak a néhány dúlt napnak a történetét, amikor a bűn megvalósul, kiderül, majd a bűnvallás teljes káoszt okoz. A lényeg: a minion jelmezt viselő támadó a minion jelmezes áldozatot megkötözte, megalázó pozícióba hozta, lefényképezte, majd a felvételt kitette a netre, az osztály facebook-oldalára, a táblán látható felirattal: „Az osztály vesztese”. Ki támadott? Ki a vesztes? Ki lehet a lehetséges, lesajnálni való alulmaradó, s ki a megvetendő győztes?
Kolozsi Angéla, oly sok sikeres bábelőadás színésze, rendezője, írója, s – tapasztalatból mondom – a legzeneibb hangzású színpadi dialógusok szerzője, osztálytermi körülmények közt is felépíthető színpadra írta át a regényt. A sok szereplőt persze, igen bonyolult feladat három színésszel bemutatni, de ők – Fröhlich Kristóf, Szőts Orsi és Vrabecz Botond m.v. – ezt is megoldják. A rendező munkatársa Szitás Bernadett. Badacsonyi Gergely effektekben is gazdag zenéje sokat segít abban, hogy eligazodjunk a történetben, s megjelenjen előttünk „Kristóf, a sárkány-mániás./ Feri, a kicsi, a csöndes, a stréber. / Domi, a vicces, a pukkancs… / És Bálint? Hát Bálint – az Bálint. És semmi más. / Áron dühös, mert folyton éhes. / Csaba az új srác. És rém fura. / Fanni büdös, Anti da-da-dadog, / de Lili hercegnő olyan „édes”. / Az élet itt senkinek sem egyszerű. / De itt van a Balázs – na, ő népszerű….”
Kolozsi bravúros dramaturgiai érzékének köszönhetően, a színpad törvényeinek megfelelően, tehát a regényben érzékelhetőnél is erőteljesebben rajzolódik ki az osztályon belüli „csípési rend” szerkezete. Felnőttek számára is lélegzetállító az országos társadalmi gyakorlattá vált „becsicskulás” gyerekközösségen belüli folyamatának ábrázolása. S mindvégig azt érezzük: bárki lehet a tettes, sőt, az áldozat is. Elindulhat a nézői méricskélés is: vajon ki az ott fent, akit meg lehet, vagyis meg lehetett taposni, s vajon ki az, aki épp tapos? S megkezdődhet egy belső hintajáték is: engem, aki ezt az egészet nézem, vajon hová sorol az én „közönségem”, a támadókhoz, vagy a veszteségre születettek közé? Esetleg észre sem vesznek itt engem?
A Szőts Orsi által tervezett, könnyen mozgatható térelemek – három darab háromlépcsős pódiumrész és három paraván – tetszés szerint, koreográfiai pontossággal alakíthatók át a jelenetekhez szükséges formára, s közben az értelmezéshez igen szükséges vetített képeknek is helyet tudnak adni. S térjünk rá végre a három közreműködő színész ragyogó teljesítményére.
Fröhlich Kristófot több előadásban láttam már, s mindannyiszor azt éreztem: igen, igen, pont így jó ez a figura itt. Vrabecz Botondot talán először látom, s örömmel kell megállapítanom: hiteles, pontos, reményteljes. Hanem akinek a jelenléte, átváltozó képessége és könnyes humorérzéke most a néző szívéig ér, az Szőts Orsi, a Micimackó alkatú srác, a szépséges Lili, meg a büdösnek nyilvánított Fanni alakítója. Zenekari pontossággal működnek együtt ők hárman, egymás minden mozdulatára, lélegzetére is figyelve.
A meghívható előadást drámapedagógiai foglalkozás követi. A drámapedagógus: Debreceni Luca. Íme egy fontos részlet az esemény figyelemfelhívó szövegéből: „A Wéber Anikó nagy sikerű regényéből készült előadás tíz ötödikest mutat be. Te melyikükkel cserélnél? Kire hasonlítasz? Kivel barátkoznál? Kitől mit kérdeznél? Kivel nem beszélnél? És amúgy? Hogy vagy? Hogy érzed magad az osztályodban? Az iskoládban? A munkahelyeden? A nagyvilágban? Bántottak már? Bántottál már? Ismerd meg ezt a tíz srácot! És figyelj!”
Ismerjék meg a budaörsi színházasokat. És figyeljenek.
Gabnai Katalin
(Színházi Kritikusok Céhe)
Wéber Anikó – Kolozsi Angéla: Az osztály vesztese (Budaörsi Latinovits Színház)
Játsszák: Szőts Orsi, Fröhlich Kristóf, Vrabecz Botond m. v.
Díszlet-, jelmeztervező: Szőts Orsi
Zeneszerző: Badacsonyi Gergely
Rendező: Kolozsi Angéla
Budaörsi Városi Ifjúsági Klub, 2022. április 1. kb. 60 néző
Fotók: Borovi Dániel