Az épület s az építő

nyito

Miniévad a veszprémi Kabóca Bábszínházban

A megszállott színháznéző számára – és a kritikust nyugodtan közéjük sorolhatjuk – mindig öröm, ha egy tőle távolabb eső színház miniévadot tart. Igaz, nem könnyű és nem is feltétlenül normális eljárás pár nap alatt tucatnyi előadást végignézni és befogadni, de mindig érdemes.

Patkó Bandi

A veszprémi Kabóca Bábszínház eleve ideális, sőt kívánatos helyszín egy ilyen, évadvégi, nyár eleji eseménysorozathoz. Új, modern, tágas, levegős, minden nézői igényt kielégítő, festékszagú színházkomplexum festői környezetben, a vár alatt. Jól lehet onnan fel- vagy előre nézni. Ugyanakkor a Markó Róbert igazgató által átvett, másfél éve itt működő bábszínháznak már rövidke, de tartalmas múltja is van. Az utóbbi időszak eredményét, 11 előadásukat mutatták be az érdeklődő gyerek- és szakmai felnőttközönségnek. Bizonyos értelemben életmű(szakasz)-összegzőnek is tekinthető a program, amennyiben néhány produkció – vagy az eredetije – korábban készült és máshol, de ma már a veszprémi bábszínház repertoárját ékesíti, gazdagítja. Illetve teret ad a társulat olyan, jelentős színészeinek, akik egymagukban is komoly „számok”. Markó-Valentyik Anna, Czéh Dániel vagy Horváth Márk már ezelőtt is létrehoztak egyszemélyes produkciókat, amelyek közül a fekete öves vásári bábjátékos, Czéh Dániel kettőt is eljátszott most: A kiskondást és a Patkó Bandit.

Markó-Valentyik Anna idei szólóelőadása, az Eye-catching speciális vállalkozás: nemzetközi fesztiválokra kacsingató, nonverbális produkció nagyobb gyerekek és felnőttek alkotta közönség számára. Fizikai bábszínház – talán ezt lehetne mondani rá. Annyiban nem is mondható rendkívülinek ebben a társulatban,  hogy például a Markó Róbert írta-rendezte, Ladányi Andrea koreografálta Szélkötő Kalamona igazolja: a veszprémi bábszínészek meglehetős tánc- és mozgásszínházi teljesítményt képesek nyújtani az olyan, hagyományos gyerekelőadásban is, ahol mondjuk az egyik színésznőnek bábszerepből jószerével csak annyi jut, hogy futólag megjelenítsen hét ördögöt a két karján.

Eye-catching

Az Eye-catching nem mesél történetet, és nemcsak szavakat nem használ, de a színész szemét sem. A sportos viseletű, elfedett arcú, hosszú karú, hosszú lábú színésznő a táncoló-tornázó testével kommunikál és néhány szem forma kisebb-nagyobb gömböt variál változatosan, hogy elgondolkodtasson bennünket arról, mi jut eszünkbe a Borlai Gergő markáns zenéjéhez igazított, nagyon pontos, karakteres, energikus magánszámról.

A Kabóca célközönsége a lehető legszélesebb életkori skálán mozog: csecsemőktől a felnőttekig terjed. A társulat mindegyik korosztály számára kínál különlegességet. Ilyen például az 5+-os nézőknek ajánlott Csillagbusz, amelyet dr. Stefanik Krisztina és Bartos Erika Csillagbusz – Mese Dorkáról, Misiről és az autizmusról című könyve alapján állított színpadra Nagy Orsolya. Misit, az autizmus spektrumzavarral élő 9 éves kisfiút György Zoltán Dávid játssza vendégként. Ezt az előadást sajnos nem láttam – mivel csak egy napot volt módom végignézni a miniévadon.

Táncoló festmények 1. – ATS

Viszont volt szerencsém korábban a szintén másik napon szereplő A szegény halász meg a túl sokra vágyó felesége Balaton-szagú előadásához, valamint a Táncoló festmények 1. – ATS-hez. Ez utóbbi talán a legizgalmasabb vállalkozása a társulatnak. A Ladányi Andrea által létrehozott összeművészeti produkcióban A. Tóth Sándor festményeinek szereplői kelnek életre. Festmények, zene, költészet, mozgás, impressziók keverednek és állnak össze a színészek imponáló csapatmunkájában. És ez még csak a kezdet volt. A Kabóca következő évadában – amelynek programját a miniévad utolsó napján ismertette az igazgató – ott a még izgalmasabb folytatás ígérete: a Táncoló festmények 2. – FB (Fernando Botero) és a Táncoló festmények 3. CSKT (Csontváry Kosztka Tivadar). Valamint lesz egyszemélyese az írás elején említett Horváth Márknak is: a Kőleves.

Sárkányék háza

A Kabóca társulata nem nagy, de a „régiek” (Benkő Zsuzsanna, Gidófalvy Imola) mellett munkaotthonra találtak benne bábszakos egyetemi hallgatók (Hus Laura, Szakács Nadin, Simon András, Zöldi Ákos Tamás) és tőről metszett „nyitott színpadi” színészek, mint a művészeti vezetőként is dolgozó Kocsis Pál, vagy a Sárkányék házában vendégszereplő Róbert Gábor. (Az ember azon sem lepődne meg, ha Mohácsi János nemcsak miniévadnézőként bukkanna fel a Kabócában, hanem majd rendezőként is.)

A következő évad ugyancsak ígéretesnek látszik. Hogy a kisgyereknézők mit várnak majd legjobban a 2025/26-os bemutatók közül, azt meg nem tippelhetem, de a túlkorosabb közönség számára mindenképpen vonzó lehet a Kocsis Pál rendezte, Boráros Szilárd tervezte Az ember tragédiája.

Stuber Andrea
(Színházi Kritikusok Céhe)

A Kabóca Bábszínház miniévada

Veszprém, 2025. június 2-4.

Fotók: Kabóca Bábszínház

SpirituszOnline logo


Örülne, ha megkapná a legfrissebb cikkeinket?

Akkor iratkozzon fel MOST a cikkajánlónkra és minden hétfőn reggel megkapja a kávéja mellé a legfrissebb cikkeinket!

Nincs levélszemét!

Cimkék:

Kérjük támogassa munkánkat! Kattintson gombra és adja meg a támogatás összegét. Amennyiben megteheti, válassza ki a havi rendszeres adomány küldés lehetőségét is. Köszönjük!

Ez is érdekelheti: ajánló, az elmúlt 3 hónap legjobb írásaiból

SPIRITUSZONLINE.HU
Adatvédelmi áttekintés

Ez a weboldal sütiket (kisméretű szöveges fájlokat) használ, hogy a lehető legjobb felhasználói élményt nyújtsa számodra. A süti információkat a böngésződ tárolja, és olyasmiket csinál, mint például felismer, hogy jártál-e már ezen a weblapon, és ha igen, megőrzi, hogy mit csináltál és hogyan szereted használni a weboldalt, vagy például névtelen információkat gyűjt a látogatókról, ezzel segítve az én munkámat, hogy tudjam, melyik tartalom volt a leghasznosabb számodra.

A sütik beállításait a bal oldalon található füleken módosíthatod.